Konrad Czapeczka i Rafał Malinowski to eksperci treningu mentalnego firmy EduSport i twórcy MENTAL TRAINING SYSTEM – unikalnego systemu rozwoju mentalności sportowców. Już wkrótce ukaże się na rynku pierwsza z serii ich książek o treningu mentalnym w piłce nożnej. Seria opowiada o losach młodego piłkarza, który spotyka na swojej drodze byłego mistrza i legendę piłki – Robiego. Robi w ciekawy i prosty sposób przekazuje młodemu piłkarzowi wszystkie sekrety treningu mentalnego najlepszych piłkarzy. POTĘGA NASTAWIENIA, bo taki tytuł ma pierwsza część serii, to lektura obowiązkowa dla każdego piłkarza poważnie myślącego o swojej karierze. Książka dostępna w sprzedaży już od grudnia!

JAK WYTRENOWAĆ MISTRZOWSKI UMYSŁ PIŁKARZA?

  • UMYSŁ NA BOISKU

“Czuję jak nogi mi drżą i nie mogę się skupić przed meczem…”. “Boję się dostać piłkę w decydującym momencie meczu…”. “Wkurza mnie sędzia, który ciągle popełnia błędy…”. “Nie mam pojęcia dlaczego siedzę na ławie, choć moim zdaniem powinienem grać…”. “Nie widzę powodu, żebym się szczególnie przemęczał…”.

Każdy z piłkarzy choć raz doświadczył którejś z powyższych sytuacji lub podobnych. Co jest ich wspólnym mianownikiem? Odpowiedź jest oczywista: wszystkie te sytuacje związane są z MENTALNOŚCIĄ zawodnika.

  • JAK PRACOWAĆ Z UMYSŁEM?

Co to znaczy pracować nad mentalnością? Jakim sposobem doprowadzić do tego by w pełni kontrolować to co się dzieje w głowie? Jak można wreszcie zyskać kontrolę nad swoimi emocjami?

Mistrzostwo mentalne jest sumą mistrzowskich przekonań, czyli tego w co wierzy zawodnik i mistrzowskiego opanowania kluczowych umiejętności mentalnych.

Zbudowanie odpowiednio silnej mentalności obejmuje więc pracę w dwóch obszarach:

  • Poznanie i przepracowanie z trenerem mentalnym mistrzowskich przekonań, czyli tego w co wierzą najlepsi i jakie mają podejście do pracy, do innych i do siebie.
  • Poznanie i ćwiczenie kluczowych umiejętności mentalnych kontrola dialogu wewnętrznego, kontrola ciała, kontrola oddechu, itd.

Jeśli wierzysz, że Twoje emocje są wynikiem zdarzenia, którego jesteś częścią, to Twoja mentalność jest różna od mentalności mistrza. Mistrzowie wiedzą, że to oni kontrolują swoją opinię o dowolnym zdarzeniu. która tworzy w efekcie emocję. Mistrzowie zawsze wybierają wspierającą ich opinię. Na przykładzie może wyglądać to tak: Twoja drużyna przegrywa w końcówce meczu 0:1. Jeżeli w Twojej głowie pojawia się myśl: “Nie wyciągniemy tego… to koniec, są mocniejsi, nie dali nam żadnych szans” itp., to Twoje emocje i nastawienie będą “dołować Cię” i utrudniać walkę do końca. Jeśli natomiast wywołasz w sobie myśli takie jak np. ?w piłce wszystko jest możliwe, liczy się tylko ogień do samego końca, koniec jest wtedy gdy sędzia odgwiżdże itp. to Twoje emocje i nastawienie dadzą Ci siłę do walki i zwiększą szansę na sukces. Mistrzowie kontrolują to co do siebie mówią.

Jeżeli w kluczowej sytuacji meczowej lub podczas treningu, podejmujesz decyzję o zmniejszeniu swojego zaangażowania poniżej 100%, to Twoja mentalność jest różna od mentalności mistrza. Mistrzowie zawsze wybierają walkę do końca. Nigdy nie pozwalają sobie na wejście w rolę ofiary. Zawsze biorą odpowiedzialność za to co robią, bez szukania wymówek.

  • OD CZEGO ZACZĄĆ ROZWÓJ POSTAWY?

To w co wierzą mistrzowie powoduje, że zachowują się inaczej niż inni i osiągają lepsze wyniki. To co natomiast wyćwiczyli i umieją na poziomie mentalnym, daje im kolejną przewagę.

Jakich umiejętności mentalnych uczą się mistrzowie? Poznają i doskonalą w praktyce sposoby kontroli swoich emocji, budowania pewności siebie, skupienia i koncentracji, automotywacji i efektywnej komunikacji.

Od czego więc zacząć? W mentalu to co najprostsze jest najczęściej najpotężniejsze. Oto 4 bazowe techniki wykorzystywanie w bardzo wielu umiejętnościach mentalnych radzenia sobie z presją, stresem, koncentracją czy też budowania pewności siebie:

  • autoobserwacja
  • kontrola oddechu
  • kontrola pozycji ciała
  • kontrola dialogu wewnętrznego

Początkiem mentalnego mistrzostwa jest świadomość. Zyskasz ją najszybciej przez obserwację siebie (tego co myślisz, tego co czujesz, tego co robisz). W jaki sposób najlepiej rozpocząć autoobserwację? Skorzystaj z gotowej strategii:

  • wyznacz 3-4 stałe momenty w ciągu dnia np. rano po wstaniu, przy wyjściu na trening, po skończeniu treningu, przed pójściem spać
  • w każdym z tych momentów odpowiedz sobie na 3 pytania: O czym przed chwilą myślałem? Co teraz czuję? Co teraz robię?
  • powtarzaj ten proces przez 3 kolejne tygodnie

Tym sposobem rozwiniesz w sobie umiejętność autoobserwacji, która jest bazą wielu kolejnych technik i umiejętności mentalnych. Baw się dobrze. Powodzenia!

Jak opanujesz bazę sięgnij po kolejne techniki, o których już wkrótce w kolejnych artykułach!

Zapraszamy do śledzenia autorów na Facebooku:

EduSport

Konrad Czapeczka

Rafał Malinowski