Konrad Czapeczka i Rafał Malinowski to eksperci treningu mentalnego firmy EduSport i twórcy MENTAL TRAINING SYSTEM ? unikalnego systemu rozwoju mentalności sportowców. Już wkrótce ukaże się na rynku pierwsza z serii ich książek o treningu mentalnym w piłce nożnej. Seria opowiada o losach młodego piłkarza, który spotyka na swojej drodze byłego mistrza i legendę piłki ? Robiego. Robi w ciekawy i prosty sposób przekazuje młodemu piłkarzowi wszystkie sekrety treningu mentalnego najlepszych piłkarzy. POTĘGA NASTAWIENIA, bo taki tytuł ma pierwsza część serii, to lektura obowiązkowa dla każdego piłkarza poważnie myślącego o swojej karierze. Książka dostępna w sprzedaży już od grudnia!

10 reguł Kodeksu Mentalnego Wojownika. JAK DOMINOWAĆ MENTALNIE NA BOISKU?

  1. CZYM JEST POSTAWA PIŁKARZA I JAK JĄ ROZWIJAĆ?

“Najważniejsze to dobrze wejść w mecz i mieć dobre nastawienie”. Jak często słyszymy to zdanie? Ilu trenerów, piłkarzy i komentatorów powtarza to stwierdzenie? Mieć dobre nastawienie i dobrze wejść w mecz. Świetnie, ale jak? Co muszę jako zawodnik konkretnie zrobić, żebym mógł dobrze wejść w mecz z odpowiednim nastawieniem? Zainteresowany? To przejdźmy do rzeczy.

Postawa piłkarza to sposób jego zachowania wynikający ze sposobu jego myślenia. To w co zawodnik wierzy, wpływa na to, co do siebie mówi. To co do siebie mówi, wpływa na to co czuje. To co czuje, decyduje o tym jak się zachowuje.

 Jeżeli zawodnik wierzy w swoją skuteczność, opartą np. na szybkości i technice, to będzie mówił do siebie we wspierający sposób np. “teraz ognia!”, “włączam turbo” itp. Mówiąc tak do siebie na boisku, będzie odczuwał pewność w grze, która przełoży się na jego agresywność, odwagę i skuteczność. Jeżeli piłkarz uwierzy, że nie jest wystarczająco dobry, będzie mówił do siebie np. “jestem bez formy”, “nie dźwignę tego” itp., od razu wywoła to w nim uczucie bezsilności i stres, które osłabią jego skuteczność gry. Mechanizm ten działa więc w następujący sposób:

2.CO WYRÓŻNIA POSTAWĘ MISTRZA?

Czym jest postawa mistrza? Postawa mistrza jest zbiorem określonych zachowań wynikających z “mistrzowskich przekonań” zawodnika. Co to oznacza? To oznacza na przykład, że mistrz walczy do ostatniego ułamka sekundy meczu, bo wierzy, że mecz kończy się dopiero wtedy, gdy sędzia odgwiżdże koniec. Tym sposobem najlepsze drużyny przegrywając w 89 minucie meczu 0:1, wygrywają w 93 minucie 2:1. Jakie inne kluczowe przekonania budują mistrzowską mentalność zawodnika? Poniżej 10 reguł tzw. Kodeksu Mentalnego Wojownika:

10 reguł Kodeksu Mentalnego Wojownika*:

1) Wierzę w siebie i swoje umiejętności.

2) Myślę o sobie wyłącznie w pozytywny sposób.

3) Podejmuję wyzwania treningowe i meczowe każdego dnia.

4) Nigdy się nie poddaję. Zawsze powstaję po przegranej.

5) Nawet w najtrudniejszych momentach nie zwracam się w moich myślach i działaniach przeciw sobie.

6) Nie mogę wybrać tego, co mi się przydarza, ale mogę i wybieram sposób w jaki reaguję na to, co mi się przydarza.

7) Koncentruję się na moich silnych stronach.

8) Rozumiem swoją rolę w drużynie – służyć kolegom dla dobra zespołu.

9) Przegrane są dla mnie lekcjami doskonalenia moich umiejętności w drodze na szczyt.

10) Akceptuję u siebie wyłącznie maksimum zaangażowania.

* rozwinięcie tematu oraz więcej ciekawych informacji o Kodeksie znajdziesz w książce ?Mentalny KOP?, której premiera jest zaplanowana na 1 grudnia 2017

  1. JAK WIĘC PRACOWAĆ NAD ROZWOJEM MISTRZOWSKIEJ POSTAWY?

Mistrzowska postawa zaczyna się w głowie. Zmiana przekonań powoduje zmianę zachowania. Dzięki zmianie przekonań tworzy się mistrzowska mentalność. Praca nad przekonaniami najczęściej wymaga jednak wsparcia trenera lub trenera mentalnego.

A co jeśli zawodnik jeszcze takiego wsparcia nie ma? Co może zrobić sam, by zacząć rozwijać mistrzowską postawę?

W poprzednim artykule pokazaliśmy potęgę autoobserwacji, która jest bazą do zmian postawy. Dzisiaj dodajemy kontrolę dialogu ze sobą.

Jeśli zawodnik zacznie kontrolować to, co mówi do siebie na boisku i będzie konsekwentnie zamieniał myśli takie jak: “jestem za wolny”, “mam dość”, “nie dźwigam” na takie jak: “walcz”, “dam radę”, “cisnę” itp. to zmieni się jego samopoczucie, a co za tym idzie i jego skuteczność. Początek może nie być łatwy. Tak jak nie łatwe było na pierwszym w życiu treningu trafić do bramki z dystansu. Wszystko jest jednak kwestią ćwiczeń. W tym przypadku ćwiczeń mentalnych. Powodzenia!

Zapraszamy do śledzenia autorów na Facebooku:

EduSport

Konrad Czapeczka

Rafał Malinowski