Poradnik Młodzieżowego Futbolu to cykl artykułów skierowanych do młodych piłkarzy, ich rodziców, a także trenerów. Autorami tekstów są sami fachowcy, dlatego wszystkie zawarte tutaj informacje są niezwykle cenne i każdy z pewnością znajdzie w nich coś dla siebie. Dzisiejszym tematem jest panowanie nad emocjami. Zapraszamy do lektury!

Tajemnica rzutów karnych Lewego, czyli jak ćwiczyć umiejętność PANOWANIA NAD EMOCJAMI?

  1. Dlaczego umiejętność panowania nad emocjami pomaga zwyciężać?

92% – z taką skutecznością Robert Lewandowski zamienia rzuty karne na gole. Od ponad trzech lat nie pomylił się ani razu.

W jaki sposób w najważniejszych momentach meczu zapanować nad swoimi emocjami tak, by zamienić się w “bezlitosnego egzekutora” jakim jest Lewy?

Jak sprawić, by w rozstrzygającej o wszystkim końcówce meczu zachować “zimną krew” i w pełni kontrolować przebieg zdarzeń na boisku? Jak wreszcie zrobić, by przed najważniejszymi meczami zachować spokój i w optymalnym stanie emocjonalnym wybiec na murawę?

To co dla wielu piłkarzy brzmi jak coś zupełnie nierealnego, dla najlepszych zawodników świata jest po prostu umiejętnością, którą rozwinęli do perfekcji. Umiejętnością PANOWANIA NAD EMOCJAMI. To co wielu uważa za wrodzony talent, w rzeczywistości jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć.

2. Jak działają emocje i jakimi sposobami można nad nimi zapanować?

Lęk, obawy, spięcie – wszystko to ma początek w głowie zawodnika. Piłkarz, który nie kontroluje swoich myśli, poddany jest automatycznie procesowi uwolnienia hormonów stresu do organizmu. W wyniku pojawienia się tych hormonów w ciele, zawodnik się “spina” i nie jest w stanie zaprezentować pełni swoich możliwości.

Każdy piłkarz dysponuje jednak trzema podstawowymi narzędziami do zmiany stanów swoich emocji. Tymi narzędziami są:

  • Kontrola myśli – świadomy wybór korzystnych myśli przed meczem lub w trakcie meczu skutecznie wpływa na zmianę emocji;
  • Kontrola postawy ciała – nawet drobna zmiana w postawie ciała (ściągnięcie łopatek do tyłu i wypięcie klatki do przodu) w błyskawiczny sposób wpływa na zmianę odczuwanych przez nas emocji (patrz A. Cuddy – TED);
  • Kontrola oddechu – regulacja głębokości i tempa oddechu od wieków służyła ludziom do skutecznej zmiany stanów emocjonalnych.
3. W jaki sposób rozwijać umiejętność panowania nad emocjami?

Przyglądając się bardzo uważnie temu w jaki sposób Robert Lewandowski przygotowuje się do strzelenia karnego, odkryjemy bardzo konkretną rutynę. Robert działa wg schematu. Jednym z kluczowych elementów tego schematu są dwa, trzy głębokie oddechy, które bierze koncentrując jednocześnie wzrok na piłce, zanim rozpocznie nabieg do strzału.

Głęboki, świadomy przeponowy oddech, w którym faza wydechu jest mniej więcej dwa razy dłuższa od wdechu, już po krótkiej chwili wpływa uspokajająco na emocje zawodnika. Ćwicząc go wyposażasz się więc w przydatne narzędzie do regulacji swoich emocji w najważniejszych dla Ciebie momentach.

Pamiętaj. Panowanie nad emocjami to umiejętność. Każdy może się jej nauczyć. Poznawaj więc dalej kolejne techniki kontroli emocji. Wybieraj najlepsze dla siebie i ćwicz. Powodzenia!

AUTORZY: Konrad Czapeczka i Rafał Malinowski

Konrad Czapeczka i Rafał Malinowski to eksperci treningu mentalnego firmy EduSport i twórcy MENTAL TRAINING SYSTEM, unikalnego systemu rozwoju mentalności sportowców. Już wkrótce ukaże się na rynku pierwsza z serii ich książek o treningu mentalnym w piłce nożnej. Seria opowiada o losach młodego piłkarza, który spotyka na swojej drodze byłego mistrza i legendę piłki Robiego. Robi w ciekawy i prosty sposób przekazuje młodemu piłkarzowi wszystkie sekrety treningu mentalnego najlepszych piłkarzy. Mentalny KOP ? Potęga Nastawienia, bo taki tytuł ma pierwsza część serii, to lektura obowiązkowa dla każdego piłkarza poważnie myślącego o swojej karierze.

TUTAJ MOŻESZ ZAMÓWIĆ KSIĄŻKĘ!