Poradnik Młodzieżowego Futbolu to cykl artykułów skierowanych do młodych piłkarzy, ich rodziców, a także trenerów. Autorami tekstów są sami fachowcy, dlatego wszystkie zawarte tutaj informacje są niezwykle cenne i każdy z pewnością znajdzie w nich coś dla siebie. Zapraszamy do lektury!

AUTOR
Adrian Nowak ? koordynato ds. szkolenia w Football Winners Academy, trener UEFA B, II klasa PZPN.

Czym dla Ciebie jest trening?

Czy zastanawiałeś się, kiedyś czym dla Ciebie jest uprawianie sportu? Czy jest to tylko przygoda, czy może jednak coś więcej?

Każda osoba grająca w piłkę nożną powinna odpowiedzieć sobie na jedno bardzo ważne pytanie: ,,Czym dla mnie jest trening?”

Trening może być 1,5 godzinną jednostką na boisku, przepracowaną w pocie czoła z Trenerem i Zespołem, dzięki której podniosę swoje umiejętności, poprawię formę fizyczną oraz przygotuje do kolejnego meczu.

Jeżeli tak brzmi Twoja odpowiedź, to SUPER! Masz szansę być lepszy od rówieśników w szkole, zwyciężyć rozgrywki ligowe wspólnie ze swoją Drużyną, a nawet zostać powołany do Reprezentacji Województwa. Pytanie tylko, czy masz szansę zostać profesjonalnym piłkarzem? Odpowiedź jest brutalna – minimalne. Dlaczego? Bo jest wiele osób, które mają nieco inną odpowiedź na to, czym jest dla nich trening!

Trening jest zaplanowanym procesem, który ma mnie doprowadzić do profesjonalnej kariery i mistrzostwa sportowego. Trwa on praktycznie całą dobę! Mam wyznaczone cele, które konsekwentnie realizuje i podporządkowuję im pozostałe czynności.

Jeżeli chcesz być piłkarzem, a to drugie podejście do tematu jest dla Ciebie czymś obcym, postaram się przekonać Cię do zmian oraz spróbuję wyjaśnić na czym polega zaplanowany trening.

Zacznijmy od tego, co robisz podczas ,,praktyk”, czyli zajęć na boisku, sali gimnastycznej, czy siłowni. Możemy wyróżnić 5 elementów w tym zakresie przygotowania Cię do profesjonalnej kariery.

  1. Przygotowanie techniczne – czyli sposób w jaki wykonujesz określone działania ruchowe z piłką i bez piłki w trakcie gry (zwody, przyjęcia, uderzenia itp.)
  2. Przygotowanie taktyczne – realizacja nakreślonych zadań (indywidualnych i zespołowych) przez Trenera w trakcie gry
  3. Przygotowanie motoryczne – siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość, koordynacja, czyli wszystkie elementy sprawnościowe, które podnoszą efektywność Twojej gry
  4. Przygotowanie teoretyczne – świadomość zawodnika związana z istotą treningu oraz zadań meczowych
  5. Przygotowanie mentalne – elementy psychiczne, które pozwolą Ci maksymalnie wykorzystać Twój sportowy potencjał

Każdy z tych 5-ciu elementów jest tak samo istotny. Jeżeli jeden z nich będzie zaniedbany, reszta  nie będzie w pełni wykorzystywana. Prosty przykład: co z tego, że będziesz świetnie operował piłką i będziesz rozumiał zadania taktyczne nakreślone przez Trenera skoro nie będziesz miał siły biegać na pełnych obrotach przez cały mecz. W końcówce nie zablokujesz uderzenia przeciwnika lub nie będziesz miał siły dogonić podania kolegi. Co z tego, że będziesz błyszczał na treningu skoro podczas meczu zabraknie Ci pewności siebie i Twój błysk z treningu zgaśnie.

Dlatego żeby być lepszym od innych musisz poświęcić się bardziej od innych. Skoro chcesz być zawodowym piłkarzem musisz to zrobić. No właśnie, ale czy robisz wszystko żeby nim zostać?

Zróbmy sobie teraz krótkie wyliczenie. Załóżmy, że trenujesz 4 razy w tygodniu i rozgrywasz mecz w weekend. Jest to 5 jednostek treningowych. Przyjmijmy, że każda trwa około 1,5 godziny.

 5 x 1,5 h = 7,5 h

Doba ma 24 godziny, czyli tydzień:

7 dni x 24 h = 168 h

Biorąc pod uwagę, że tydzień ma 168 godzin, a Ty trenujesz 6 godzin to stanowi to około 4% czasu z całego tygodnia. Czy w takim razie robisz wszystko żeby być najlepszym?

W książce ,,Kopalnie talentów”, autor Rasmus Ankersen udowadnia, że droga do mistrzostwa przypomina bardziej maraton niż sprint. Ustala w niej, że do osiągnięcia poziomu światowego w jakiejkolwiek dyscyplinie potrzeba co najmniej 10 tysięcy godzin na treningu. Daje to nam dwie godziny i 44 minuty dziennie przez dziesięć lat! Te liczby są przerażające, ale możliwe do wykonania!

Omówiliśmy część ,,praktyczną”. Jednak wracając do moich wcześniejszych słów, o tym że profesjonalny trening trwa praktycznie całą dobę, musimy ustalić, co dalej. W skrócie: regeneracja oraz edukacja.

Zacznijmy może od tego drugiego punktu. Każdy zawodnik na światowym poziomie powinien być pracowity, a zarazem błyskotliwy. Oczywiście o inteligencji nie świadczą same oceny wzorowe na świadectwie, ale pomyśl? Znajomość języków przygotuje Cię do wyjazdu za granicę. Ewentualne testy poza granicami kraju, współpraca z anglojęzycznym Trenerem. Zdecydowanie łatwiej Ci będzie rozumiejąc, co do Ciebie mówią, a zarazem potrafiąc zadać pytanie jeżeli coś będzie dla Ciebie niejasne. Naukowo udowodniono, że rozwijanie pamięci wpływa korzystnie na rozwój kreatywności, która jest bardzo potrzebna w trakcie gry. Może zatem warto zapamiętywać najważniejsze wydarzenia historyczne oraz poznawać mapę geograficzną? Kolejną ciekawostką jest to, że wszyscy piłkarze, którzy doskonale rozumieją założenia taktyczne są podobno świetni z matematyki. Szybko analizują oraz potrafią wyobrazić sobie figury geometryczne. Przecież niejednokrotnie Trenerzy wymagają zagrania ,,po trójkącie”, czy  ,,ustawienia w rombie”. I na koniec – należy mieć bogaty zasób słownictwa, aby nigdy nie zrobić sobie wstydu udzielając wywiadu przed kamerami.

Regeneracja organizmu, prościej zwana odpoczynkiem. Wiążą się z nią 4 elementy:

  1. Sen – Twój mózg, który odpowiada praktycznie za wszystko jest w stanie prawidłowo funkcjonować tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zrelaksowany. Umożliwisz mu to przede wszystkim śpiąc minimum 6 godzin. Czy wiesz, że Cristiano Ronaldo od kilku sezonów ma osobistego Trenera od snu? Może się to wydawać zabawne, ale od kilku sezonów jest wybierany najlepszym piłkarzem na świecie. Niczego nie pozostawia przypadkowi.
  2. Dieta oraz zdrowe nawyki żywieniowe – z tego co jesz i w jaki sposób (regularność) wynika Twoja forma fizyczna i psychiczna. Czy wiesz, że Robert Lewandowski w trakcie ostatnich czterech sezonów nie brał udziału z powodu urazów tylko w kilku meczach? Przecież wiadomo jakim jest profesjonalistą i jak wielką wagę przywiązuje do odżywiania.
  3. Nawodnienie – świadomość tego, co i ile należy wypić przed, w trakcie i po ,,treningu praktycznym”.
  4. Czynności relaksujące – począwszy od rozciągania, kąpieli i masażu, kończąc na spotkaniu z Rodziną i Przyjaciółmi.

Mam nadzieję, że w olbrzymim skrócie wytłumaczyłem Ci jak powinno wyglądać Twoje podejście do treningu. Jeżeli nie zgadasz się ze mną i masz odmienne zdanie odnośnie podejścia do obowiązków zawodnika, mam nadzieję, że nie będziesz za kilka lat oglądał w telewizji swojego kolegi z drużyny, który konsekwentnie realizował powyższe punkty. Dlatego nie pozwól na to i bądź profesjonalistą.

Sprawdź inne artykuły z Poradnika Młodzieżowego Futbolu!

Rutyna – psychologiczne BPS

Komunikacja w meczu, czyli krzyk rozsądku u najmłodszych piłkarzy

Mecze dzieci – wynik czy zabawa?

Dobry początek to połowa sukcesu