zaplanowany
akmertravel.com

Odstajesz od swoich rówieśników? Chcesz poprawić swoje parametry motoryczne, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Nic nie szkodzi! W tym artykule zwrócę uwagę na aspekty, które mogą pomóc stać Ci się znacznie lepszym zawodnikiem. 

  1. Rozgrzewka

    Przede wszystkim zwróć uwagę na swoje przygotowanie do treningu. Jak wygląda Twoja rozgrzewka? Czy rzeczywiście przygotowuje Cię ona do maksymalnego wysiłku? Czy zawiera elementy specyficzne pod Twoją dyscyplinę? Kilka kółek wokół boiska, krążenia ramion i stretching statyczny oddalają Cię od wydobycia swojego potencjału w części głównej treningu oraz zwiększają prawdopodobieństwo odniesienia urazu. Dobra rozgrzewka to podstawa każdego treningu. Podniesienie temperatury ciała, aktywizacja kluczowych grup mięśniowych, stretching dynamiczny, korekcja indywidualnych kompensacji ruchowych to elementy, które powinny znaleźć się w Twojej rozgrzewce. Świetnym, prostym i skutecznym rozwiązaniem na przeprowadzenie wartościowej rozgrzewki jest stosowanie protokołu R.A.M.P., z którym radzę Ci się zapoznać.

  2. Wszechstronność 

    W swoim treningu nie skupiaj się tylko i wyłącznie na rozwijaniu jednej zdolności motorycznej. Często przychodzą do mnie zawodnicy i mówią, że chcą poprawić szybkość, to teraz tylko i wyłącznie będą kształtowali tę zdolność. Pamiętaj, aby rozwijać się holistycznie –  wszechstronnie. Wtedy jest szansa, że staniesz się kompletnym zawodnikiem. Jest wiele dróg, którymi dotrzesz do celu. Na rozwój jednego parametru motorycznego ma wpływ kombinacja wielu zdolności motorycznych.

  3. Plan działania 

    Jak wygląda Twój plan treningowy? Jak wyglądają Twoje treningi w klubie? Czy w ciągu tygodnia masz do czynienia z treningiem siłowym? Treningiem plyometrycznym? Treningiem wytrzymałościowym? Czy stosujesz ćwiczenia prewencyjne, które zabezpieczą Cię przed kontuzjami? Jeżeli nie, to Twoje szanse na zostanie zawodnikiem światowej klasy oddalają się. Piłka nożna idzie w kierunku dyscypliny szybkościowo-siłowej. Zawodnicy stają się atletami, dlatego dynamika i intensywność gry jest coraz większa. Zwiększa się ilość sprintów, co powoduje, że zawodnicy biegają na coraz większych prędkościach. Jeżeli chcesz przygotować się do grania na wysokim poziomie powinieneś w zaplanowany, odpowiedni i bezpieczny sposób wprowadzić elementy treningu siłowego, treningu plyometrycznego, trening szybkościowego czy techniki poruszania.

  4. Idź w jakość, nie w ilość

    Podczas wykonywania ćwiczeń, czy to oporowych, czy innego rodzaju, najważniejsza jest jakość ruchu, a nie ilość. Wykonaj mniej powtórzeń, ale z dobrą jakością wzorca ruchowego. Nie przedkładaj ilości kilogramów nad technikę wykonania. Pamiętaj o długofalowym oddziaływaniu.

  5. Regeneracja – klucz do sukcesu 

    Ostatnim, często zapominanym aspektem w treningu jest regeneracja. Poza zaawansowanymi formami regeneracji są również te proste i łatwo dostępne jak m.in. sen, odpowiednie nawodnienie i odżywianie czy higiena pracy (np. rolowanie, rozciąganie). Pamiętajmy, że bardzo dobra jednostka treningowa bez odpowiedniej regeneracji ma się do niczego. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy tymi dwoma elementami.

Podsumowanie

Każdy szuka 2% które robią różnice, a co z pozostałymi 98%? Szukamy czasem zbyt trudnych środków, które nie jesteśmy w stanie opanować. Nie ważne jak dużo zrobimy, ale musi to mieć odpowiednią jakość. Dobierajcie proste środki w zaplanowany i przemyślany sposób, bo to one dadzą wam pozytywny rezultat. Każdy z Was jest w stanie rozwinąć się we własnym zakresie, przy odpowiednio dobranym treningu.


Autor: Rafał Wiśniowski, Escola Varsovia, Better Way