plan
prosportowy.pl

Każdy człowiek marzący o odniesieniu sukcesu nie może polegać na szczęściu. Potrzebny jest konkretny plan, który pomoże mu dotrzeć do obranego celu. Co zatem oznacza słowo ,,PLANOWANIE”.

Krótko mówiąc, to zaprojektowanie swojej przyszłości według ściśle określonych celów oraz działań, dzięki którym możemy je osiągnąć. Chciałbym w tym artykule pomóc Ci w ułożeniu Twojego własnego planu treningowego. Zatem do roboty.

Zacznijmy od tego, że dla młodego zawodnika, który marzy o profesjonalnej karierze, potrzebujemy PLANU DŁUGOTERMINOWEGO. Zakładamy, że masz przed sobą jeszcze kilka lat, zanim będziesz mógł rywalizować z seniorami. Ustal, gdzie chciałbyś być za te kilka lat. Konkretnie: liga, poziom rozgrywkowy, może być nawet klub. Scharakteryzuj jak chciałbyś żeby wyglądał Twój profil gry. Zachowaj przy tym chłodną głowę. Jakimi cechami chcesz się wyróżniać, co będzie Twoją mocną stroną itp. Oczywiście bazując na tym, co aktualnie potrafisz.

Następnie przenieśmy się do chwili obecnej. Podejmij próbę samooceny – DIAGNOZY. Spróbuj ocenić swoje możliwości na dzień dzisiejszy. Jakie są Twoje mocne strony, co chciałbyś poprawić. Zarówno jeżeli chodzi o Twoją grę, jak i o podejście do treningu, codziennych obowiązków. Do odpowiedniej oceny niezbędna może okazać się Twoja rozmowa z trenerem. Poproś o rozmowę, w której pomoże Ci ocenić Twój obecny poziom.

plan

Sukces planowania zależy od: wizualizacji przyszłości, odpowiedniej diagnozy, ustalania celów, odpowiedniego programu treningowej, stałej kontroli i oceny! 

Następnym punktem powinno być określenie CELÓW KRÓTKOTERMINOWYCH, czyli takich, które
będą prowadzić Cię do wymarzonej wizualizacji przyszłości. Sprecyzuj konkretnie, jakie małe kroki
chcesz wykonywać w najbliższych ramach czasowych: tydzień, miesiąc, dwa miesiące, pół roku. W tym wypadku również powinieneś skonsultować swoje zamiary z trenerem.

Przykład: po każdym treningu oddaj określoną liczbę uderzeń na bramkę słabszą nogą. Porównaj
swoje wyniki po tygodniu, miesiącu, pół roku.

W momencie, gdy plan treningowy zostanie ułożony, nie pozostaje nic innego, jak realizowanie go w praktyce. Właśnie tutaj mamy kolejny haczyk. Musisz na bieżąco weryfikować i kontrolować efekty. O co chodzi? W pewnym momencie może okazać się, że delikatnie przesadziłeś i zaczynają się pojawiać urazy mięśniowe, przeziębienia, jedno po drugim. Warto wtedy zastanowić się, czy Twoje obciążenia nie są zbyt wysokie, w porównaniu do tego ile czasu masz na regenerację. Może być również tak, że uderzenia na bramkę słabszą nogą nie będą stawały się ani silniejsze, ani celniejsze. Należy się zastanowić, porozmawiać z Trenerem, czy nie powinieneś czegoś zmienić. Może noga postawna w momencie uderzenia jest za daleko od piłki lub minimalnie za bardzo się odchylasz. Ciągła kontrola wyników jest bardzo istotna.

Kluczowe czynniki warunkujące dobre planowanie: 

  1. Zależność między założonym celem a rzeczywistością (niech cel będzie ambitny, ale nie bujaj za bardzo w obłokach).
  2. Sprecyzowany plan do każdego etapu Twojego rozwoju (cele krótkoterminowe)
  3. Nie rób zmian w planie pod wpływem impulsów (słaba gra w obronie w ostatnim meczu nie może spowodować, że jutro skupisz się wyłącznie na grze ciałem. Zaplanuj ją w kolejnych etapach)
  4. Zwiększaj liczbę treningów z każdym rokiem
  5. Stopniowo zwiększaj obciążenia treningowe (nie rzucaj się na ,,głęboką wodę”, bo odbije się to na Twoim zdrowiu)

Cele na każdym etapie muszą być odpowiednio dostosowane do Twojego aktualnego poziomu sportowego i wieku!

Pamiętaj, że nie jesteś ,,miniaturką seniora”. Nie stosuj metod i ćwiczeń, które mają przynieść efekt w najszybszy możliwy sposób. Myśl i planuj długoterminowo!


Autor: Adrian Nowak – koordynator ds. szkolenia w Football Winners Academy
Trener UEFA B, II klasa PZPN

5 KOMENTARZE

Comments are closed.