ilu szymański zarejestrowany
MlodziezowyFutbol.pl

Czas na kolejną odsłonę cyklu porad. Tym razem na warsztat trafił proces decyzyjny. Przedstawiamy ćwiczenia, które pozwolą Wam – młodym piłkarzom – stać się jeszcze lepszym. 

1. ĆWICZENIA METODĄ LIFE KINETIK Z WYKORZYSTANIEM MAŁYCH PIŁEK

Jest to nowoczesna metoda, wprowadzona w Niemczech. Potocznie nazywana jest ,,gimnastyką mózgu”. Poprzez wykonywanie ćwiczeń fizycznych i umysłowych nasz mózg zostaje zmuszony do rozwoju, tworząc nowe wzorce ruchowe. Efektem końcowym jest wzrost kreatywności, a także szybkości reakcji i elastyczności ruchów.

  • Trening akademii RB Lipsk (U-17):

https://tv.dfb.de/video/aufwaermen-1-life-kinetik/9174

  • Trening z wykorzystaniem drabinki:

2. REAKCJA NA BODŹCE SŁUCHOWE

Doskonałe ćwiczenie na poprawę szybkości reakcji, a co za tym idzie reagowania na bodźce. Do wykonania tego typu zadań potrzebujesz partnera. Wykonujesz określone zadanie z piłką lub bez i wykonujesz daną czynność najszybciej i najskuteczniej jak potrafisz. Przykłady:

  1. Jesteś w siadzie prostym. Na hasło: ,,w prawo” , ,,w lewo”, ,,przód” lub ,,tył”, podrywasz się wykonujesz kilkumetrowy start w określonym przez partnera kierunku.
  2. Prowadzisz piłkę jak najszybciej w kierunku bramki. Partner daje sygnał w które miejsce bramki masz celować np. ,,prawy dolny”, ,,lewy górny”. Starasz się uderzyć jak najszybciej i najcelniej jak potrafisz.

3. REAKCJA NA BODŹCE WZROKOWE

Tym razem musisz zareagować najszybciej jak potrafisz na sygnały, które pokazuje Ci partner. Przykłady:

  1. Przyjmujesz pozycję ,,leżenie przodem” i obserwujesz partnera, który jest ustawiony przed Tobą. Jeżeli partner podniesie prawą rękę w bok, podrywasz się i wykonujesz szybki start w swoje lewo. Jeżeli partner uniesie lewą ręką w bok, podrywasz się i wykonujesz szybki start w swoje prawo. Jeżeli partner podniesie prawą rękę do góry, wykonujesz szybki start do przodu. Jeżeli uniesie lewą rękę w górę, wykonujesz start w przeciwnym kierunku niż stoi partner.
  2. Partner z piłką jest ustawiony na 11 metrze od bramki (rola obrońcy). Ty jesteś ustawiony na 20 metrze od bramki (jako napastnik). Partner zagrywa do Ciebie piłkę i po podaniu odskakuje w prawo lub lewo. Musisz zaobserwować jego ruch i przyjąć piłkę w przeciwnym kierunku i jak najszybciej uderzyć na bramkę.

4. ROZWÓJ PAMIĘCI W RUCHU

Doskonałą formą ćwiczenia kreatywności oraz podzielności uwagi jest wykonywanie zadań fizycznych połączonych z zadaniami umysłowymi np. zapamiętywanie. Udowodniono naukowo, że w ten sposób bardzo wpływamy na rozwój wyobraźni, a co za tym idzie kreatywności. Lepsza kreatywność = szybsze i trudne do przewidzenia decyzje. Przykład:

  1. W określonym polu wykonujesz żonglerkę i obserwujesz partnera. W określonym czasie wskazuje Ci on kilka razy liczby na palcach. Po skończonym ćwiczeniu musisz podać dokładną kolejność liczb, które wskazał lub podać np. ich sumę.

5. ĆWICZENIE DOSKONALĄCE ,,SKANOWANIE PRZESTRZENI”

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebujesz dwóch partnerów. Kluczowe elementy przy wykonaniu zadania:

  • przyjęcie pozycji bocznej
  • poruszanie się po ukosie (nie w linii poziomej)
  • przyjęcie dalszą nogą

Ćwiczenie:


Autor: Adrian Nowak – koordynator ds. szkolenia w Football Winners Academy
Trener UEFA B, II klasa PZPN