wzorce
https://xviiilo.krakow.pl

W ten wtorkowy wieczór zwracamy się po raz kolejny bezpośrednio do młodych adeptów futbolu. Dziś w naszym cyklu porad poświęcimy kilka chwil kształtowaniu podstawowych wzorców ruchowych. 

  1. Wzorce ruchowe przodem

Na odcinku piętnastu metrów podzielonym na trzy pięciometrowe odcinki wykonujemy naprzemianstronną pracę rąk i nóg podczas marszu. Kończyna górna zgięta pod kątem 90 stopni w stawie łokciowym, pracuje obręcz barkowa. Łokieć podczas pracy z przodu na wysokości barku, z tyłu nie zmienia swojego ustawienia. Kolano do wysokości stawu biodrowego, w przednim wahadle zgięte 90 stopni. Stopy aktywne, palce uniesione – przygotowane do fazy odbicia. Cztery powtórzenia na jedną stronę.

  1. Wzorce ruchowe bokiem

Zasada ruchu taka sama jak wyżej. Pamiętamy, żeby nie krzyżować stóp podczas pracy i nie odwodzić kończyny kierunkowej za szeroko. Zwykły marsz, w którym głównym akcentem jest wzorzec ruchowy. Cztery powtórzenia na każdą ze stron.

  1. Wzorce ruchowe przodem z elementem dynamiki

Na odcinku dziesięciu metrów wykonujemy zadanie z ćwiczenia nr 1. Mijając dziesiąty metr wykonujemy pięciometrowy sprint na około 60% maksymalnej prędkości, zachowując przy tym wszystkie wymienione elementy. Ponownie cztery powtórzenia na jedną stronę.

  1. Wzorce ruchowe bokiem z elementem dynamiki

Na odcinku 10 metrów wykonujemy zadanie z ćwiczenia nr 2. Gdy miniemy dziesiąty metr, wykonujemy zwrot o 90 stopni przez bark, którym wykonywaliśmy wzorzec i wykonujemy start pięciometrowy sprint na około 60% maksymalnej prędkości, zachowując przy tym wzorce na wszystkich wymienionych etapach. Cztery powtórzenia na stronę.

  1. Wzorce ruchowe przodem z fazą odbicia

Wzorzec ruchowy jak w ćwiczeniu nr 1, ale staramy się akcentować przede wszystkim fazę odbicia – to bardzo ważne. Przy każdym ruchu należy wykonać podwójny przeskok z akcentem na odbicie. Cztery powtórzenia.

  1. Wzorce ruchowe bokiem z fazą odbicia

Wzorujemy się na ćwiczeniu nr 2, ale tak jak w poprzednim ćwiczeniu kładziemy nacisk fazę odbicia. Pamiętamy o nieodwiedzeniu kończyny dolnej. Cztery powtórzenia na jedną stronę.


Autor: Adrian Nowak – koordynator ds. szkolenia w Football Winners Academy
Trener UEFA B, II klasa PZPN